Sold Out Smashburger är en minikedja från Berlin som har två restauranger i den tyska huvudstaden. Vi fick tillfälle att testa deras burgare på finalen av festivalen The Champions Burgers i München, där de serverade sin skapelse Bacon Jam. Burgaren innehöll två köttpuckar, ost, baconsylt och pickles för festivalpriset 13,5 euro (150 kronor).
Vår burgare serverades i en behändig liten pappersficka och kändes bra i handen, men vi tyckte att den såg något besynnerlig ut. De hade nämligen vänt kronan på brödet upp och ner, vilket vi inte riktigt förstod poängen med. De hade även lagt osten både ovanför och under köttet. Köttet hade en ganska svag stekyta men det var i alla fall väldigt saftigt och köttsmakerna fanns där och lyfte smakbilden. Brödet hade rostats snyggt och komponenterna hade en okej balans sinsemellan. Baconsylten, som burgaren hade döpts efter, var tyvärr något av en besvikelse. Istället för de djupa och runda smaker som kännetecknar en god baconsylt, så smakade denna främst av bacon och lök. Vi hade hoppats på en lite mer spännande skapelse, men detta var mer som en ganska klassisk baconburgare än en burgare med en dekadent och djup baconsylt. Som tur var picklesen trevliga med en ordentlig syra som lyckades göra allt lite mer spännande, och även om vi hade hoppats att allt skulle smaka mer överlag så var ändå slutresultatet gott.
Sold Out Smashburger serverar ganska enkla street food-burgare, även om de tagit några egendomliga beslut. Men vi hoppas ändå att restaurangerna i Berlin har en tajtare och lite mer komplex smakkomposition än vad de visade upp på festivalen.
In English
Sold Out Smashburger is a Berlin-based mini-chain with two restaurants in the German capital. We had the opportunity to try their burgers at the final of The Champions Burgers festival in Munich, where they served their creation Bacon Jam. Our burger contained two beef patties, cheese, bacon jam and pickles for the festival price of 13.5 EUR (14.5 USD).
Our burger was served in a handy little paper pocket and fit well in our hands. But it looked a bit strange, as they had turned the crown of the bun upside down for some reason. They also had placed a slice of cheese both above and below the meat. The patties had a quite weak crust but they were thankfully juicy and tasted really nice – even though they could have been seasoned more. The bun had been toasted well and the components had a decent balance between them. The bacon jam, which the burger had been named after, was a bit disappointing though. Instead of the deep and round flavours that characterise a nice bacon jam, this one tasted mostly of bacon and onions. We had hoped for a slightly more exciting creation, but in the end we were left with something that reminded us more of a regular bacon burger. Luckily, the pickles were nice with a decent acidity that managed to make everything a little more exciting, and even though we had hoped for more taste we were left with a decent burger.
Sold Out Smashburger serve fairly straightforward street food burgers, although they made some odd choices. We just hope that the restaurants in Berlin have a tighter and more complex flavour composition than what they showed at the festival.