Hans im Glück

Hans off

1 1 5
Skriven av
Foto: Kraftprotz med surdegsbröd från Hans im Glück.

Hans im Glück är en stor tysk restaurangkedja som startade 2010 i München, och har döpts efter berättelsen om Lycko-Hans av Bröderna Grimm. Idag har de fler än 80 restauranger runt om i Tyskland och har även expanderat till Schweiz, Österrike och Singapore. Franchisekonceptet satsar tydligt på en bred meny där det ska finnas något för alla, vare sig du vill ha en sallad eller en burgare. Vi beställde en lunchdeal bestående av en Hans im Glück med 150 gram kött, ost, tomat, sallad och burgardressing i ett briochebröd. Den serverades med pommes frites och läsk och kostade 10 euro (115 kronor). Vi beställde även in deras Kraftprotz-burgare med 150 gram kött, ost, bacon, sallad, rösti och caesardressing i ett surdegsbröd för 12,5 euro (140 kronor).

Utseendemässigt påminde burgarna om något från tidigt 2000-tal, med en pinne som hade genomborrat de stora och otympliga bröden. Både briochebröden och surdegsbröden var riktigt tråkiga, och saknade både stunsen och följsamheten vi förväntar oss av ett bra burgarbröd. Köttet lämnade mycket att önska i form av smak och textur, och kändes riktigt trött och tråkigt. Vi uppskattade åtminstone den fräscha och krispiga salladen som fanns på båda burgarna. Baconet på vår Kraftprotz-burgare tillförde även lite trevlig textur och sälta, och var måltidens höjdpunkt. Och även om pommes fritesen var lite undersaltade så var de goda och krispiga. Den lilla såsbuffén var också ett ambitiöst litet plus i kanten.

Hans im Glück fungerar bra som ett vattenhål för att ta något att dricka eller något snabbt att äta på resande fot, men kolla i såna fall in deras sallader eller bowls om du ska äta något. För själva burgarna var knappt ens bättre än snabbmatskedjorna, och en rejäl besvikelse.

In English

Hans im Glück is a large German restaurant chain that started in 2010 in Munich, named after the Brothers Grimm story Hans in Luck. Today, they have more than 80 restaurants across Germany and have also expanded to Switzerland, Austria and Singapore. The franchise concept clearly focuses on a broad menu with something for everyone, whether you want a salad or a burger. We ordered a lunch deal consisting of a Hans im Glück burger with a 150-grams beef patty, cheese, tomato and burger sauce in a brioche bun. It came with fries and a soft drink and cost 10 EUR (11 USD). We also ordered a Kraftprotz burger with a 150-grams beef patty, cheese, bacon, lettuce, hash brown and a caesar dressing in a sourdough bun for 12.5 EUR (13,5 USD).

In terms of appearance, our burgers resembled something from the early 2000s, with a skewer that had pierced the large and unwieldy buns. Both the brioche and sourdough buns were really dull, lacking both the softness and squishiness we expect from a good burger bun. The meat left a lot to be desired in terms of flavour and texture, and felt really tired and boring. At least we enjoyed the fresh and crisp lettuce on both burgers. The bacon on our Kraftprotz burger also added some nice texture and saltiness, and was the highlight of our meal. And although the fries were a little undersalted, they were still nice and crispy. The small sauce buffet was also an ambitious little plus.

Hans im Glück works well as a watering hole to grab a drink or a quick bite on the go, but if you have to eat you ought to check out their salads or bowls. Because the burgers were barely just as bad as most fast-food chains, and a real disappointment.

Topplistor

Sociala medier