När vi besökte Belgrad under 2015 fick vi tips om Burger House Bros, som då var det populäraste burgarhaket i landet. Då tyckte vi inte riktigt att de levde upp till förväntningarna, så när vi återvände till Serbiens huvudstad nio år senare så var vi spända på att se om de utvecklats något och hängt med i svängarna.
Menyn var sparsam med endast fyra olika köttburgare att välja mellan. Denna gång valde vi två olika burgare: en BH Bros Cheeseburger med en köttpuck på 180 gram, ost, lök, sallad, inlagd gurka samt deras egen sås med egenlagade pommes frites för 1255 RSD (120 kronor) och en Double Smashed Oklahoma med två 60-gramsköttpuckar där löken smashats in i köttet och ost och vanliga pommes frites för 995 RSD (95 kronor). Våra burgare såg verkligen olika ut, och pommes fritesen skiljde sig också åt markant. Cheeseburgaren smakade lite som en Big Mac, men i en tjockpucksvariant. Vi fick dock broskbitar flera gånger i köttet, vilket drog ner upplevelsen avsevärt. Brödet var fluffigt men smuligt och påminde ganska mycket om en fralla. Det hade dessutom mått bättre av att rostas mer. Oklahoma-burgaren var avsevärt mycket mer kompakt än den andra burgaren på grund av hur löken hanterats och bristen på andra ingredienser, och den hade definitivt behövt mer ost för att få mer smak och textur. Nu smakade den mest lök. Båda burgarna hade också mått bättre om de kryddats med mer salt och peppar. Båda typerna av pommes frites var välfriterade och goda, även om de hemgjorda smakade lite mer potatis och var trevligare.
Vi ser att Burger House Bros har utvecklats sedan vi senast var där, men samtidigt har burgarkulturen världen över utvecklats. Trots framstegen så räcker detta inte för att höja deras betyg.
In English
When we visited Belgrade in 2015, Burger House Bros was recommended to us as the most popular burger joint in the country at the time. Back then, we didn’t think they quite lived up to expectations, so when we returned to the Serbian capital nine years later, we were keen to see if they’d evolved and kept up with the times.
Their menu was limited, with only four different beef burgers to choose from. This time we ordered two different burgers: a BH Bros Cheeseburger with a 180 gram beef patty, cheese, onions, lettuce, pickles and their own sauce with homemade fries for 1255 RSD (11.5 USD) and a Double Smashed Oklahoma with two 60 gram beef patties with onions smashed into the meat and cheese and regular fries for 995 RSD (9 USD). Our burgers looked really different, and the fries were also very different. The cheeseburger tasted a bit like a Big Mac, but with one thick patty. However, we got pieces of gristle several times in the patty, which dragged down the experience significantly. The bun was fluffy but crumbly and was quite reminiscent of a breakfast roll. It would also have benefited from being toasted more. The Oklahoma burger was considerably more dense than the other burger due to the way the onions were handled and the lack of other ingredients, and it definitely needed more cheese to add flavour and texture. Now it tasted mostly of onion. Both burgers would also have been better with more salt and pepper. Both types of fries were well fried and tasty, although the homemade ones tasted a little more potato and were more enjoyable.
We can see that Burger House Bros has evolved since we were last there, but at the same time, burger culture worldwide has evolved. Despite their progress, their endeavours simply aren’t enough for us to give them a higher grade.