Joe Burgerchallenge är en av världens största burgarinfluencers, och precis som vi på Burgerdudes så reser han runt om i Spanien och resten av världen i jakt på världens bästa hamburgare. Sedan något år tillbaka driver han även burgarrestaurangen Moflete by Joe Burger, med restauranger i Valencia, Madrid och Cuenca – samt en foodtruck som åker till olika burgarfestivaler. Vi blev helt hänförda av hans burgare förra året på en sådan festival, och nu senast besökte vi restaurangen i Valencia för att hårdtesta menyn. Restaurangen var enkelt inredd, med burgarmemorabilia och graffiti längs väggarna och sprejmålade bord och stolar. Menyn rymde tiotalet burgare, som kostade cirka 14,5 euro (165 kronor) styck med 200 gram rejält hängmörat kött.
Våra burgare var som gjorda för att postas på sociala medier, med massor av sås, smält ost och skruvade ingredienser. Men det färska och stunsiga brödet var härligt rostat på insidan och höll ihop allt förvånansvärt bra, vilket gjorde att vi kunde njuta av våra burgare ända till sista tuggan. Det spanska hängmörade köttet var stjärnan, med massor av djup smak och rejält rosa i mitten. Divito-burgaren hade ett otroligt smakrikt rökt BBQ-kött som topping och Dotty Hawleys överdådigt BBQ-doftande Mac & Cheese fungerade oväntat bra. Men vår favoritburgare var Ryan Motais, med ca 50 dagars hängmörat kött, cheddar, karamelliserad lök, baconsylt och en härligt dekadent gochujangmajonnäs. Alla burgare var supergoda, och även om det började bli lite väl sött framåt slutet av måltiden så kunde vi inte annat än konstatera att de smått kaotiska burgarna ändå tillagats med gott om fingertoppskänsla.
Vi var inte helt säkra på om Moflete by Joe Burger skulle klara övergången från foodtrucken till restaurangmiljö, men det fungerade utomordentligt bra. Om du gillar rejält med smaker och vill unna dig en femstjärnig festmåltid så är det här verkligen stället för dig.
In English
Joe Burgerchallenge is one of the world’s largest burger influencers, and like us here at Burgerdudes, he travels all over of the world in search of the world’s best burgers. Since a few years back, he also runs the burger restaurant Moflete by Joe Burger, with restaurants in Valencia, Madrid and Cuenca – as well as a food truck that tours various burger festivals. We were blown away by his burgers last year at one of those festivals, so we visited their Valencia restaurant recently to give their menu a thorough test. The interior was simple, with burger memorabilia and graffiti along the walls and spray-painted tables and chairs. Their menu consisted of around ten burgers, each costing around 14.5 EUR (16 USD) with dry-aged 200-gram beef patties.
Our burgers were made for posting on social media, with lots of sauce, melted cheese and crazy ingredients. But the fresh and sturdy bun was deliciously toasted on the inside and held everything together surprisingly well, allowing us to savour our burgers right to the last bite. The Spanish meat was the star of the show, with lots of deep dry-aged flavours and a nice pink centre. Our Divito burger had some incredibly flavoursome smoked BBQ meat as a topping and Dotty Hawley’s sumptuously BBQ-scented Mac & Cheese worked unexpectedly well. But our favourite burger was Ryan Motais, with 50-days’ dry-aged beef, cheddar, caramelised onions, bacon jam and a deliciously decadent gochujang mayo. All the burgers were super tasty, and although it started to get a little too sweet towards the end of the meal, these slightly chaotic burgers were still cooked with a great deal of finesse.
We weren’t quite sure if Moflete by Joe Burger would make the transition from the food truck to a restaurant environment, but it worked extremely well. If you like bold flavours and want to treat yourself to a five-star feast, this is the place for you.